Wednesday, 7 May 2014

Percutian : Starcruise Belayar bersama Aznil & Peminat

Starcruise~Penang-Langkawi-Phuket


Hari Pertama -6 April 2014 Ahad:
Bersama rakan media

Kalau tahun lepas admin pergi bersendirian bersama geng-geng media, tapi kali ini pada 6-9 April 2014 sekali lagi admin pergi melancong menaiki Starcruise bersama suami tercinta dan beberapa orang media.  Tak lupa juga Orang penting yang memeriahkan sepanjang program tersebut iaitu Dato Aznil Haji Nawawi bersama Peminatnya seramai 170 orang.  Kalau sebelum ini laluan pelayaran adalah dari Penang-Phuket-Krabi tetapi bersempena dengan kempen Tahun Melawat Malaysia 2014, sedikit perubahan laluan telah dilakukan oleh pihak pengurusan Starcruises di mana destinasi kapal Superstar Libra kali ini  berhenti di Pulau Langkawi dan kemudian singgah di Phuket.Laluan Pulau Pinang – Pulau Langkawi – Phuket. Ia diselangselikan dengan laluan Pulau Pinang – Krabi – Phuket – Pulau Pinang bermula pada April 2014 sehingga penghujung Disember 2014. Seperti biasa, untuk menyambut pelayaran sulung laluan Pulau Pinang – Langkawi – Phuket – Pulau Pinang, Starcruises dengan kerjasama Malaysian Harmony Tour & Travel dan Majalah Santai Travel.




 Apa yang menarik bagi pelayaran kali ini ialah sambil melancong sambil timba ilmu dan melawat kawasan bersejarah di Langkawi, Kedah;
  • Dataran Lang
  • Pekan Kuah
  • Makam Mahsuri
  • Underwater World

Dek kerana bangun awal pagi pukul 4.30 pagi serta mengemas segala kelengkapan dan singgah di Masjid KLCC untuk solat subuh pagi itu.Perjalanan yang agak letih dari tempat pusat perjumpaan kami iaitu dihadapan Berjaya Times Square, Jalan Imbi Kuala Lumpur mengambil masa selama 5 jam untuk sampai ke Pulau Pinang maka kami meluangkan masa dalam bas hanya untuk tidur.

Sampainya admin dan media serta pelancong lain di jeti Pulau Pinang dalam pukul 1 petang, kami terus check in didalam Starcruise.  Untuk pengetahuan pembaca, bahasa perantaraan didalam Starcruise adalah pengunaan Bahasa Ingeris kerana dikalangan pekerja mereka adalah terdiri daripada warga Filipina, Vietnam, Indonesia, Korea,Jepun dan lain-lain lagi.  so Beruntungla kalau jumpa pekerja Indonesia boleh faham Bahasa melayu..dalam masa yang sama boleh perbaiki Bahasa Inggeris kita.  Sampai sahaja kami dalam kapal terus adanya aktiviti bersama Aznil dan makan tengahari di Deck 5.
 


Songkran Atas Kapal

Menariknya lagi,sedikit kelainan untuk pelayaran kali ini. Istimewanya, tarikh pelayaran ini hampir dengan tarikh pesta sambutan tahun baru Thailand atau lebih dikenali dengan nama Songkran atau lebih dikenali sebagai Pesta Air.


Hari Kedua - 7 April 2014 Isnin
  

Pada pagi Isnin, sebaik kapal berlabuh di Jeti Awana Porto Malai Langkawi, kami menaiki bas menuju destinasi pertama di Langkawi iaitu Makam Mahsuri. Lawatan yang sebeginilah admin katakan percutian sambil menimba ilmu.  Untuk pengetahuan pambaca:

Sejarah Langkawi 
Langkawi bermaksud daripada 2 perkataan iaitu Burung Helang dan Batu Kawi.

Pekan Kuah
Ini la Contoh ubat Minyak Gamat. Bukan nak tonjolkan hero 3 orang tu yer..hihih

Kat sini kami melawat kilang/kedai Minyak Gamat.  Seperti yang sedia maklum, minyak gamat mempunyai khasiat yg tersendiri untuk kesihatan kita.  Daripada dalaman atau pun luaran.  Pelbagai ubat traditional berasaskan gamat boleh ditemui di sini.  Baik dari hujung rambut hinggalah hujung kaki.  Ubat yang popular adalah Minyak Gamat itu sendiri.  Tapi ada jugak losyen gamat, ubat urut angin, syampu, ubat batuk..dan macam-macam lagi.

Sejarah Mahsuri 

Semasa mula-mula bapa mahsuri dtg ke langkawi bapa mahsuri hanya bekerja sebangai pencari kayu api di hutan, jadi 1 hari semasa perjalanan pulang bersama kayu api dia telah terdengar suara tangisn bayi, dan dia telah melihat keadaan sekeliling tetapi tidak menemui apa apa didalam hutan itu.dan dia dapati tangisan itu telah keluar dari sekeping kerak nasi dan dia memungut kerak nasi ini dan membawa pulang dan memberikan kepada istrinya Mak Andam dan mereka telah memakan kerak nasi ini bersama-sama.  Maka pada 1 malam mereka telah mendapat mimpi yang mereka akan menemui sesuatu dibahagian dapur rumah mereka.  Apabila mereka menjengah ke dapur pada keesokan paginya, mereka telah terkejut kerana telah mendapati seekor itik berkepala ular yagn diberi nama Cinta Manin dan telah menangkap itik ini dan memakannya dan selang 9 bulan 10 hari Mak Andam telah melahirkan seorang bayi yang sungguh cantik dan comel yang diberi nama Mahsuri oleh bidang yang merawat.Mahsuri telah dikatakan lahir pada 27 Ramadhan Malam LailatulQadar dan dikatakan ketika Mahsuri dilahirkan, semua air di perigi dan di telaga, Sungai2 di langkawi menjadi Beku dan Bunga serta Daunan berbau harum untuk menyambut kedatangan bayi ajaib ini.  Maka apabila Mahsuri meningkat dewasa, beliau menjadi seorang gadis yang cantik rupawan serta banyak pemuda kampung yang tertarik dan mengahwini Mahsuri.1 hari berita tentang mahsuri telah sampai kepengetahuan Pemerintahan ketika itu iaitu Dato Karma Vijaya.  Dato begitu tertarik dan ingin mengawini Mahsuri.  tetapi pada masa yang sama  dia telah pun beristeri.Dan isterinya yang bernama Mahurai tidak membernarkan suaminya mengahwini Mahsuri. Bagi membatalkan hasrat suaminya..Mahurai telah menyuruh adik bongsunya yang bernama Wan Darus mengahwini Mahsuri.  Bapa Mahsuri asalnya sangat miskin.  Tetapi bila Mahsuri dilahirkan kebumi ini, daripada kehidupan yang daif beliau menjadi seorang yang kaya raya. 



Oleh kerana bapa Mahsuri seorang yang kaya rayabapanya mengadakan kenduri kahwin Mahsuri selama 7 Hari dan 7Malam secara besar-besarkan.  setelah beberapa bulan, Mahsuri telahpun hamil tetapi pada masa yang sama, Suaminya terpaksa meninggalkan Mahsuri berseorangan kerana beliau perlu menentang angkatan tentera Siam di Thailand. Sepangjang ketiadaan suaminya, Mahsuritelah berbuat baik dengan seorang pedagang dan juga perantau yang diberi nama ,Dramang yang berasal dari Sumatera.  Dramang terkenal dengan rupa parasnya yang sangat elok ,serta pandai bersajak berpantun dan berpuisi bergurindam dan sentiasa menghiburkan hati Mahsuri .dan pada 1 hari , isteri Dato Karmajaya telah membuat helah telah memberitahu suaminya dia ingin kerumah Mahsuri untuk mendengar Dramang bercerita.  Tetapi belum pun sampai kerumah Mahsuri, dipertengahan jalan, Mahurai telah berpatah balik kerumah dan menangis teresak-esak dan memberitahu kepada Dato Karma bahawa dia telah melihat dengan mata kepalanya sendiri bahawa Mahsuri dan Dramang telah melakukan perbuatan yang sumbang.  Dato percaya bulat-bulat apa yang isterinya tanpa usul peringkat. Maka, Beliau telahpun menghantar seangkatan pasukan tentera untuk menangkap mereka berda.  Mahsuri apabila telah mendapat perkhabaran bahawa Dato telah menghantar bala tentera untuk menangkap mereka berdua maka dengan itu mereka telah berlari kedalam hutan dan ketika berlari kedalam hutan,Mahsuri telah pun sempat melahirkan anak dan menyusukan anaknya dengan hanya sekali susuan sahaja yang diberi nama Wan Hakim dan telah menyerahkan anaknya kepada Dramang untuk dibawa lari jauh-jauh. Akhirnya, nyawanya sendiri yang menjadi pertaruhan.  bala tentera Dato karmaVijaya telah berjaya menjejaki Mahsuri dah berjaya menangkapnya dan mengheretnya kepengkalan di mana disitu dia telah  diikat disabatang poko asam.  Mereka juga telah membunuhnya dengan pelbagai senjata selama 7 hari & 7 malam tetapi sebarang senjata tidak lut kebadannya. Lalu, mahsuri membuka rahsia yangdia hanya boleh dibunuh hanya dengan menggunakan kerisnya sendiri yang tersimpan didalm rumah.  Lalu, Dato karmaVijaya mengarahkan seorang ketua panglima yang bernama Arya untuk mengambil keris Mahsuri dan menjatuhkan hukuman bunuh terhadapnya.  


Arya sebenarnya tidak sanggup membunuh Mahsuri kerana beliau tahu Mahsuri tidak bersalah dan dituduh. Tetapi sekiranya dia tidak membunuh Mahsuri,Dato karma akan membunuh beliau.Jadi dengan berat hati dia terpaksa membunuh juga Mahsuri dan sebelum Mahsuri dibunuh, Mahsuri juga sempat berkata 'Oh Tuhanku, Buktikan sekiranya aku tidak bersalah,darah yang keluar dari tubuhku ini berwarna putih'. jadi memang benar bila sahaja keris terpacak maka keluarlah darah bewarna putih dari tubuh Mahsuri dan darah ini tidak tumpah kebumi tetapi meresap diudara.  lalu, mereka berasa amat gerun dan takut sehingga timbul keinsafan dihati mereka bahwa mereka telah melakukan kezaliman terhadap Mahsuri. Sebelum mahsuri rebah ketanah, mahsuri telah berdoa dan bersumpah yang langkawi tidak akan aman dan tenteram selama 7 keturunan.  Langkawi akan jadi padang jarak padang terkukur.. Maka, langit yang cerah tiba-tiba menjadi gelap, awana berarak begitu pantas,hujan turun begitu lebat kilat sambung menyambung seolah-olah meratapi kematian Mahsuri..Suami mahsuri bila mendengar  berita tragis yang menimpa isterinya, dia berasa begitu sedih dan pilu dan membawa diri ke Bukit Thailand bersma anaknya Wan hakim dan tidak kembali lagi ke Pulau Langkawi.  Dan dipercayai salasilah Keluarga mahsuri masih lagi wujud di Kampung Kamala,Phuket Thailand.

Aquaria:Underwater World

Sebenarnya admin dah lama nak pergi aquaria ni.. tp xberkesempatan.. tp alhamdulillah akhirnya dapat masuk dalam aquaria ni.. hope enjoy tengok gambar-gambar ikan.. tinggal niat nak pergi aquaria kt KL jer belum ditunaikan lagi. Macam2 species yang terdapat dalam aquaria ni.  Ikan yang kita xpernah nmpak pun ada.


Harga Tiket:
Warganegara dengan Mykad
Dewasa - RM28
Kanak-kanak - RM18

Pelancong Asing
Dewasa - RM38
Kanak-kanak - RM28
 

Waktu Operasi  
Isnin - Ahad :10.00 pd - 6 ptg
Cuti Awam : 9.30 pg - 6.30 ptg 

Sebarang maklumat:
Underwater World Langkawi
Pantai Cenang, Mukim Kedawang,
07000 Pantai Cenang
No.Tel:04-955 6100


Hari Ketiga - 8 April 2014 Rabu

Phuket - Phatong/ Jungceylon
Hari ni adalah hari terakhir pelancong untuk membeli-belah atau menghabiskan duit matawang Thai Bath...heheheh Banyak jugak la yang admin beli.. admin relax jer.. tapi husband admin yang 1st time datang Phuket.. xkeruan dibuatnya.. harga murah.. dah admin katakan xcukup tukar duit 1000 Bath (Rm 100.00) jer..kan da..den koba dogel.... last-last bayar pakai duit Malaysia....heheheh..tapi tak semua kedai di Thailand atau Phuket ini menerima matawang Malaysia.
Sama Kaum sejenis katanya....
Kami memang Shopping sakan.. Tapi kena pandai survey dan tawar menawar.  dan boleh hilangkan stress kerja dengan berurut.  Harga urut pun murah.  rupanya Plaza Junceylon pun murah2 harga barangnya. rugi admin tak masuk awal2. dok perabis duit kat kedai luar tepi-tepi macam bazar. Lepas ni kalau pergi Phuket lagi just nak shopping kat dlm Plaza ni jer..Aircond pun Aircond.Tak payah susah-susah panas terik.  Macam mana admin boleh tau dalam Plaza ni murah.. sebab masa tu nak cari surau.. Tak tahu la orang Thai ni panggil surau apa..punyala susah nak dapat info.. Admin tanya 'mosque' or place/room for muslim to pray... Punya la Blurr orang Thai ni. rupanya 'Musollah'...bahasa Arab You... Hebat orang thai ni... lepas ni xpayah susah-susah nak terangkan..hahahahha

 Aktiviti dengan Dato Aznil

Aznil Bersama Peminat
Malam Pelikat & Batik serta Coklat Party

Peminat yang berjaya memasuki peringkat akhir rebut kerusi..hahha
 

Itu sahaja dari admin.. jangan sengan silu untuk baca lagi entry akan datang.. Harap Enjoy!!!!


Terima Kasih:
 Malaysia Harmony Travel & Tours Sdn Bhd
 21a Jalan Tong Shin, 50200 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
03-2145 4226

Terima Kasih juga kepada:
Majalah Santai Travel
M-Mode Media
Rakan-rakan Media

No comments: